پژوهشکده بیو تکنولوژی صنعتی

EN | FA

نشست و پانل تخصصی “نقش بیوتکنولوژی صنعتی دراستفاده از آب های نامتعارف و تولید محصولات کم‌آب خواه” برگزار شد

سه شنبه ، 20 فروردین 1398

نشست

ه گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، دکتر حمیدرضا پوریان فر، دبیر علمی این نشست، گفت: هدف اصلی از این نشست، آشنایی با ظرفیت‌های بیوتکنولوژی صنعتی در حیطه گیاهان، قارچ‌ها و میکروارگانیسم‌هایی نظیر باکتری‌ها و جلبک‌ها در شرایط کم آبی امروز کشور از طریق هم افزایی رشته‌های تخصصی مختلف بود.


وی تصریح کرد: در این نشست بر معرفی و کاربرد فناوری‌های بیوتکنولوژیک شامل تولید محصولات کم آب خواه (نظیر قارچ‌های خوراکی-دارویی)، محصولات دارای قابلیت رشد در آب‌های نامتعارف و شور که نقش مهمی در بازچرخانی پساب دارند (نظیر جلبک‌ها)، شناسایی ارقام بومی سازگار با شرایط تنش، تولید ارقام مقاوم به شرایط خشکی با بازدهی بالا و بررسی فنولوژی ارقام بومی استراتژیک کشور (نظیر گندم، جو، برنج) توام با استفاده از فناوری مهندسی آب و مهندسی کشت‌های بسته تاکید شد.


به گفته وی، همچنین در این نشست، بر لزوم درج آمار بهره‌وری مصرف آب و بهره‌وری اقتصادی جلبک‌ها و قارچ‌های خوراکی در آمار و گزارشات رسمی جهاد کشاورزی و لزوم استفاده از زمینهای لم یزرع کشاورزی برای پرورش جلبک‌ها تاکید شد. ارتقاء روش‌های تصفیه تکمیلی در فاضلاب های شهری با استفاده از فناوری‎های بیوتکنولوژی در کنار روش‌های شیمیایی نیز مورد تاکید قرار گرفت.


مدیر گروه پژوهشی زیست فناوری قارچ های صنعتی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی تصریح کرد: همچنین در این نشست بر تشکیل کارگروه‌های مشترک یا نشست‌های مشترک فیمابین جهاد دانشگاهی خراسان رضوی (پژوهشکده بیوتکنولوژی صنعتی) با استانداری، شرکت شهرک‌های صنعتی، اعضای شورای هماهنگی حوضه آبریز کشف رود، آب منطقه‌ای، ناجیان آب و فضای سبز شهری شهرداری مشهد تاکید شد.


پوریان فر خاطرنشان کرد: در این نشست، علاوه بر اساتید برجسته‌ای از گروه‌های بیوتکنولوژی کشاورزی و علوم و مهندسی آب دانشگاه فردوسی و اعضای هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی خراسان رضوی، بیش از 70 نفر از علاقمندان از گروههای دانشجویی و ناجیان آب و سازمان‌ها و مراکز مرتبط شرکت نمودند.